Odstranitev delitve prav-jav-nav

This commit is contained in:
2023-10-04 22:33:11 +02:00
parent ab6264abc4
commit 2671960f47
11 changed files with 49 additions and 41 deletions

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 2.1 MiB

View File

@ -12,6 +12,12 @@ Prvi rod bogov je ustvaril [Rod](rod.md). To so bogovi
To so mogočni prvobitni bogovi, demoni starega sveta, ki skrbijo za ravnotežje kozmičnega reda in kaosa.
Boginjo Lado omenja na primer [Hrenova pridiga ob polaganju temeljnega kamna za kapucinski samostan v Ljubljani](http://sms.zrc-sazu.si/pdf/13/SMS_13_05_Visocnik.pdf).
Svaroga kot boga, ki spi in sanja svet omenja več mitov. Med njimi je več različic, po katerih se iz sanj zbudi, po drugih pa bi se v primeru prebuditve svet, ki obstaja le v Svarogovih sanjah, končal.
[Črnobog](http://starislovani.blogspot.com/search/label/%C4%8Crt) je bodisi identičen s Črtom ali pa je oče Črta, strašnega zmaja podzemlja.
## Drugi rod
Drugi rod bogov sta ustvarila Svarog in Lada. To so bogovi:
@ -23,7 +29,7 @@ Drugi rod bogov sta ustvarila Svarog in Lada. To so bogovi:
- [Dajbog](dajbog.md) in
- [Semargl ali Netek](semargl.md).
To so veliki in močni bogovi, ki skrbijo za ravnovesje med redom in kaosom na svetu. Skrbijo za tek časa, vse pomembne naravne elemente (zrak, zemlja, ogenj, voda), za Prav, Jav in Navje, za vse štiri strani neba in vsak košček sveta.
To so veliki in močni bogovi, ki skrbijo za ravnovesje med redom in kaosom na svetu. Skrbijo za tek časa, vse pomembne naravne elemente (zrak, zemlja, ogenj, voda), za nebesa, zemljo in podzemlje, za vse štiri strani neba in vsak košček sveta.
## Tretji rod

View File

@ -4,27 +4,27 @@
## Uvod
[Perun](perun.md), [Veles](veles.md) in [Mokoš](mokos.md) so skupaj živeli v Prav, božanskem bivališču. V središču sveta, na vrhu Svetovne gore so posadili Svetovno drevo, ki je s svojimi koreninami segalo v Navje, podzemlje, deblo je raslo v Javu, s krošnjo pa je segalo v Prav, v nebo.
[Perun](perun.md), [Veles](veles.md) in [Mokoš](mokos.md) so skupaj živeli v božanskem bivališču. V središču sveta, na vrhu Svetovne gore so posadili Svetovno drevo, ki je s svojimi koreninami segalo v podzemlje, deblo je raslo v svetu ljudi, s krošnjo pa je segalo v nebo.
Vendar pa složnost na Svetovni gori ni trajala na veke.
V teh starodavnih dneh slovanskega kozmosa sta se dve močni božanstvi, Perun in Veles, zapletli v epske kozmične boje, ki so oblikovali samo tkivo obstoja. Perun, bog groma in kozmičnega reda, je predstavljal sile svetlobe, pravičnosti in oblasti. Veles, bog podzemlja in kaosa, je simboliziral kraljestvo teme, transformacije in skritega znanja.
Perun in Veles sta brata. Vendar se je Veles po Perunovi poroki z Mokoš obrnil proti njemu. Želel mu je nagajati, ga izpodriniti in prevzeti njegovo mesto. Tudi on je ljubil Mokoš. Nekega dne jo je ugrabil in jo odpeljal s sabo v Navje.
Perun in Veles sta brata. Vendar se je Veles po Perunovi poroki z Mokoš obrnil proti njemu. Želel mu je nagajati, ga izpodriniti in prevzeti njegovo mesto. Tudi on je ljubil Mokoš. Nekega dne jo je ugrabil in jo odpeljal s sabo v podzemlje.
Perun je Velesa iskal, dolgo je trajalo iskanje. Vendar ga je naposled vendarle našel. Njun spopad je odmeval po nebu in zemlji, kakor so se Perunove strele spopadle z Velesovo čarovnijo. Nebo so razsvetlile strele in svet se je tresel od siline njune bitke. Perunovo mogočno kladivo je razbilo nebo, Velesova zvitost in sposobnost spreminjanja oblike pa sta mu omogočila, da se je izognil Perunovim udarcem.
Perun je Velesa za vedno izgnal s Svetovne gore, obsodil ga je na življenje v kraljestvu teme, v Navju. Vendar Velesa to ni ustavilo. Vedno je iskal nove načine, da bi nagajal Perunu.
Perun je Velesa za vedno izgnal s Svetovne gore, obsodil ga je na življenje v kraljestvu teme, v onstranstvu. Vendar Velesa to ni ustavilo. Vedno je iskal nove načine, da bi nagajal Perunu.
Ob drugi priliki se je povzpel po svetovnem drevesu in z neba ugrabil svete krave. Čredo je odpeljal v podzemlje in jo skril pred Perunom. Odsotnost svetih krav z neba je v Javu povzročila sušo. Ljudje so rekli, da je Veles zaprl studence.
Ob drugi priliki se je povzpel po svetovnem drevesu in z neba ugrabil svete krave. Čredo je odpeljal v podzemlje in jo skril pred Perunom. Odsotnost svetih krav z neba je v svetu ljudi povzročila sušo. Ljudje so rekli, da je Veles zaprl studence.
Spet se je vnel boj med bogovoma, ki se je končal tako, da je Perun Velesa pregnal nazaj v Navje, svojo čredo pa vrnil na nebo. Na svetu pa je z neba padala zlata pšenica, ki je ljudem prinesla blagostanje. Svetovni red je bil ponovno vzpostavljen.
Spet se je vnel boj med bogovoma, ki se je končal tako, da je Perun Velesa pregnal nazaj v podzemlje, svojo čredo pa vrnil na nebo. Na svetu pa je z neba padala zlata pšenica, ki je ljudem prinesla blagostanje. Svetovni red je bil ponovno vzpostavljen.
Kljub njuni nasprotni naravi kozmični boj med Perunom in Velesom ni prinesel jasnega zmagovalca. Namesto tega je njun konflikt pustil neizbrisen pečat na svetu ravnovesje med redom in kaosom, svetlobo in temo. To ravnovesje se odraža v ciklih narave, medsebojnem delovanju življenja in smrti ter zapletenem plesu kozmosa.
Na koncu nas mit o Perunu in Velesu opominja, da je vesolje občutljivo ravnovesje nasprotujočih si sil, njun večni boj pa prispeva k bogati tapiseriji bivanja. Njun spopad je opomin, da tudi znotraj konflikta obstaja globlja enotnost, ki povezuje vse skupaj, oblikuje usodo sveta in vodi ritme življenja.
Ko je Perun osvobodil Mokoš, se je ta vrnila na nebo. Vendar pa se je Mokoš vrnila noseča. Zaradi prevare jo je Perun izgnal v Jav. Mokoš je tako postala boginja zemlje, zavetnica ljudi, predvsem otrok in porodnic. Imela pa je ključe Navja in Prava, tako da je lahko med svetovi prehajala kadarkoli je to želela.
Ko je Perun osvobodil Mokoš, se je ta vrnila na nebo. Vendar pa se je Mokoš vrnila noseča. Zaradi prevare jo je Perun izgnal v svet ljudi. Mokoš je tako postala boginja zemlje, zavetnica ljudi, predvsem otrok in porodnic. Imela pa je ključe onstranstva in nebes, tako da je lahko med svetovi prehajala kadarkoli je to želela.
Perunu in Mokoš se je rodilo več otrok. Zadnja med njimi sta bila dvojčka [Mara](morana.md) in [Jurij](jarilo.md).
@ -36,7 +36,7 @@ Vendar temne sile podzemlja že čakajo v zakotju, pripravljene za ples kaosa, k
Ob istem večeru se iz meglic onstranstva prikažejo Velesovi poslanci, koledniki, duše preminulih. Prinašajo zvoke starodavnih pesmi, ki prepletajo svetove. S svojimi glasovi zahtevajo plačilo, sicer bi odpeljali mladega božanskega Jurija s seboj nazaj v onstranstvo.
Ob odprtju vrat božjega dvora stopijo koledniki čez prage in se znajdejo na dvorišču, pod krošnjo zelenega bora. Tam ugrabijo Jurija, potomca sonca, in ga odnesejo v svet zelenih prostranstev, v svet imenovan Navje. Veles sprejme Jurija kot svojega sina, ga usmerja skozi onstranstvene pokrajine, kjer zelenje nikoli ne pojenja in cvetje vedno razgrinja svoj vonj. V teh svetovih raste Jurij, obkrožen z Velesovimi hčerami, med njimi je tudi Jelica.
Ob odprtju vrat božjega dvora stopijo koledniki čez prage in se znajdejo na dvorišču, pod krošnjo zelenega bora. Tam ugrabijo Jurija, potomca sonca, in ga odnesejo v svet zelenih prostranstev,. Veles sprejme Jurija kot svojega sina, ga usmerja skozi onstranstvene pokrajine, kjer zelenje nikoli ne pojenja in cvetje vedno razgrinja svoj vonj. V teh svetovih raste Jurij, obkrožen z Velesovimi hčerami, med njimi je tudi Jelica.
Perunu, očetu nebes, se zaradi ugrabitve sina zaseje v srce grenkoba. Njegova jeza izbruhne v strele, ki razsvetljujejo nebo in pogašajo temo. Veles ponovno postane tarča Perunove jeze. Vsakič, ko Perun sproži strel, Veles beži pred njim, spreminja svojo podobo, zdaj je govedo, medved, zdaj kača, skriva se za kamni, drevesi, celo za človeškimi podobami. Tako strele gredo svojo pot, včasih se dotaknejo tudi ljudi.
@ -64,13 +64,13 @@ Jesensko enakonočje oznanja prehod, dan in noč sta v ravnovesju. Zlata barva z
Začenja se jesen, ko se narava odene v pisano listje toplih, jesenskih barv.
Jurij je Maro prevaral, ni ji bil zvest, kot ji je obljubil. Mara pa tega ni trpela. Njena žalost jo je požrla in vsa se je spremenila. Sčasoma je postala jezna in vzkipljiva, hudobna. Očetu Perunu je povedala kaj je Jurij storil in ta je naročil svojemu sinu Jarniku, naj Jurija pošlje nazaj v Navje, naročil mu je, naj ga ubije.
Jurij je Maro prevaral, ni ji bil zvest, kot ji je obljubil. Mara pa tega ni trpela. Njena žalost jo je požrla in vsa se je spremenila. Sčasoma je postala jezna in vzkipljiva, hudobna. Očetu Perunu je povedala kaj je Jurij storil in ta je naročil svojemu sinu Jarniku, naj Jurija pošlje nazaj v podzemlje, naročil mu je, naj ga ubije.
Jarnik je svojo nalogo opravil. Jurija je poslal nazaj v Navje. Mare pa to ni prav nič razveselilo in ji olajšalo srčnih bolečin. Postarala se je, njeni črni lasje so posiveli in se kmalu povsem pobelili. Njena nekoč sijoča koža je postala siva in nagubana. Njeno dobroto sta zamenjala hlad in zloba. Nič več ni Mara, mlada deklica, zdaj je Morana, boginja zime, teme, mraza, smrti in težkih sanj.
Jarnik je svojo nalogo opravil. Jurija je poslal nazaj v podzemlje. Mare pa to ni prav nič razveselilo in ji olajšalo srčnih bolečin. Postarala se je, njeni črni lasje so posiveli in se kmalu povsem pobelili. Njena nekoč sijoča koža je postala siva in nagubana. Njeno dobroto sta zamenjala hlad in zloba. Nič več ni Mara, mlada deklica, zdaj je Morana, boginja zime, teme, mraza, smrti in težkih sanj.
Ljudje to strašno preobrazbo vidijo, vendar pa ne morejo dolgo živeti z njo. Morana je vedela, da jo ljudje iščejo, zato se je skrivala med njimi preoblečena v Pusta. Vendar ljudi ni mogla dolgo prevarati, našli so jo in jo zažgali na grmadi ali pa utopili v reki. V vsakem primeru primeren konec za Morano in njeno zimsko vladavino. Zdaj čaka v Navju na novo priložnost.
Ljudje to strašno preobrazbo vidijo, vendar pa ne morejo dolgo živeti z njo. Morana je vedela, da jo ljudje iščejo, zato se je skrivala med njimi preoblečena v Pusta. Vendar ljudi ni mogla dolgo prevarati, našli so jo in jo zažgali na grmadi ali pa utopili v reki. V vsakem primeru primeren konec za Morano in njeno zimsko vladavino. Zdaj čaka v podzemlju na novo priložnost.
Seveda pa prehod v Navje niti za Morano, niti za Jurija ni konec potovanja. Oba sta se že ponovno rodila na božič in oba spet čakata, da pride njun čas.
Seveda pa prehod v podzemlje niti za Morano, niti za Jurija ni konec potovanja. Oba sta se že ponovno rodila na božič in oba spet čakata, da pride njun čas.
## Zaključek

View File

@ -12,4 +12,4 @@ Svarog je v sanjah hodil po svetu. Ustvaril je potoke, reke, hribe, gozdove in p
Ko se je bog končno prebudil je spoznal Črtove namene. Spoprijel se je z njim v velikem kozmičnem spopadu in ga premagal, vrgel ga je v globino morja. Ker je vedel, da se bo Črt vrnil, je z Ladino pomočjo skoval nove bogove, ki mu bodo pomagali v boju. Tako je skoval [Peruna](perun.md), [Velesa](veles.md) in [Mokoš](mokos.md). Nadaljeval je s tem, da je ustvaril [Striboga](stribog.md), ki skrbi za veter, [Dajboga](dajbog.md), ki mu je skoval tudi sončni disk in [Semargla](semargl.md). Svarog pa ni skoval le bogov, pač pa tudi kozmični plug.
Ko se je Črt vrnil, je prišel v velikem slogu. Ne v postavi človeka, ampak v obliki velikanskega zmaja s stoterimi glavami. Bogovi so ga po dolgem in težkem boju s skupnimi močmi premagali. Ujetega zmaja Črta so vpregli v plug, ki ga je moral vleči čez ves svet. Tako je nastala brazda, ki ločuje Navje, podzemlje, od preostalega sveta, ki mu pravimo Jav, pojavni svet. Bogovi so Črta pahnili na drugo stran in ga za vselej obsodili na življenje v Navju.
Ko se je Črt vrnil, je prišel v velikem slogu. Ne v postavi človeka, ampak v obliki velikanskega zmaja s stoterimi glavami. Bogovi so ga po dolgem in težkem boju s skupnimi močmi premagali. Ujetega zmaja Črta so vpregli v plug, ki ga je moral vleči čez ves svet. Tako je nastala brazda, ki ločuje onstranstvo, podzemlje, od preostalega, človeškega sveta. Bogovi so Črta pahnili na drugo stran in ga za vselej obsodili na življenje v onstranstvu.

View File

@ -38,17 +38,17 @@ Lada rodi (oziroma jih Svarog skuje) nove bogove, ki bodo pomagali ohraniti ravn
Lada in Svarog ustvarita še druge bogove, ki predstavljajo osnovne elemente:
- Dajbog - bog sonca, ki daje življenje svetu. Brez sonca nič ne raste in nič se ne posuši, mokrota (Navje) pa bi kmalu uničila vse.
- Dajbog - bog sonca, ki daje življenje svetu. Brez sonca nič ne raste in nič se ne posuši, mokrota pa bi kmalu uničila vse.
- Stribog - bog vetra (Veternik). Oče oziroma ded vseh vetrov, ki pihajo na vse strani neba.
- Semargl - bog ognja v pasji podobi (Netek). Nosilec zemeljskega ognja.
Svarog in novi bogovi skupaj premagajo Črta. Svet razdelijo na Prav, Jav in Navje. To naredijo bodisi s kozmičnim plugom, ki ga je skoval Svarog in vlekel Črt v obliki zmaja ali pa s tem, da zasadijo svetovno drevo, ki deli svet na tri dele (korenine, ki segajo v Navje, deblo, ki predstavlja Jav in krošnja, ki predstavlja Prav). Bogovi Črta zaprejo v Navje, sami pa živijo v Prav (na nebu, na svetovni gori, v krošnji svetovnega drevesa). V Jav bodo živeli ljudje.
Svarog in novi bogovi skupaj premagajo Črta. Svet razdelijo na nebesa, zemljo in podzemlje. To naredijo bodisi s kozmičnim plugom, ki ga je skoval Svarog in vlekel Črt v obliki zmaja ali pa s tem, da zasadijo svetovno drevo, ki deli svet na tri dele (korenine, ki segajo v podzemlje, deblo, ki predstavlja človeški svet in krošnja, ki predstavlja nebesno božjo sfero). Bogovi Črta zaprejo v podzemlje, sami pa živijo na nebu, na svetovni gori, v krošnji svetovnega drevesa. V človeškem svetu bodo živeli ljudje.
Svarog (po nekaterih zgodbah Črt) na svetu ustvari človeka (ga skuje, ga izdela iz gline ali pa človek nastane iz kaplje znoja).
Svarog je svet naredil rodoviten, prav tako je poskrbel, da so ga napajale reke in potoki. Reke in potoki so na eni strani pomenili vir preživetja (voda za pitje in namakanje polj), po drugi strani pa tudi neprestano pretečo nevarnost poplav. Ker vode izvirajo iz podzemlja, veljajo za vir, ki je pod nadzorom Navja.
V tej zgodbi je opisan nastanek sveta. Vendar ne gre le za tri prostorske dimenzije. Mit razloži tudi nastanek mitoloških območij, ki so Prav, Jav in Nav. Ta dimenzija spada k svetu povsem enako kot ostale.
V tej zgodbi je opisan nastanek sveta. Vendar ne gre le za tri prostorske dimenzije. Mit razloži tudi nastanek mitoloških območij, ki so nebo, zemlja in podzemlje. Ta dimenzija spada k svetu povsem enako kot ostale.
## 3. Stvaritev časa in naravnega reda
@ -66,10 +66,12 @@ Boj med Perunom in Velesom poteka (načelo trojnosti):
Boji predstavljajo stvari, za katere se je v življenju treba potruditi (boriti), in sicer za sebe in svojo družino (Mokoš), za svojo prihodnost (otrok) in za svojo skupnost (nebeške krave, ki omogočajo življenje ljudi).
Perun in Mokoš se poročita in imata otroke (bogove). Veles pa postaja ljubosumen in se odloči, da bo Mokoš ugrabil zase. Odpelje jo v svet podzemlja in jo tam zadržuje. Tudi sam ima z njo otroke. Perun Velesa išče, ga najde in se z njim spopade v bitki, ki poteka na tleh. Velesa premaga in ga prisili, da izpusti Mokoš. Mokoš se vrne na nebo, vendar je noseča. Po rojstvu dvojčkov jo Perun izžene z neba v Jav, v svet ljudi, kjer biva kot boginja zemlje. Perun premaganega Velesa izžene z neba v Navje.
Perun in Mokoš se poročita in imata otroke (bogove). Veles pa postaja ljubosumen in se odloči, da bo Mokoš ugrabil zase. Odpelje jo v svet podzemlja in jo tam zadržuje. Tudi sam ima z njo otroke. Perun Velesa išče, ga najde in se z njim spopade v bitki, ki poteka na tleh. Velesa premaga in ga prisili, da izpusti Mokoš. Mokoš se vrne na nebo, vendar je noseča. Po rojstvu dvojčkov jo Perun izžene z neba v svet ljudi, kjer biva kot boginja zemlje. Perun premaganega Velesa izžene z neba v podzemlje.
Ob drugi priložnosti se je Veles polastil nebeških krav in jih odpeljal v Navje. To je povzročilo sušo v svetu ljudi (Jav). Perun je Velesa iskal in se z njim ponovno spopadel. Ko ga je v nebeškem boju na nebu (nevihta) premagal, je Veles izpustil njegovo sveto čredo, ki se je vrnila na nebo. Potem je spet padal dež ali zlata pšenica (zemlja je bila spet plodna in je obilno rodila), potoki so se spet napolnili, Veles je odprl studence.
Ob drugi priložnosti se je Veles polastil nebeških krav in jih odpeljal v podzemlje. To je povzročilo sušo v svetu ljudi. Perun je Velesa iskal in se z njim ponovno spopadel. Ko ga je v nebeškem boju na nebu (nevihta) premagal, je Veles izpustil njegovo sveto čredo, ki se je vrnila na nebo. Potem je spet padal dež ali zlata pšenica (zemlja je bila spet plodna in je obilno rodila), potoki so se spet napolnili, Veles je odprl studence.
Perun in Mokoš imata otroke, Mokoš pa je rodila tudi Jurija. V tretji zgodbi Veles Jurija ugrabi in odpelje v podzemlje, kjer ga vzgaja kot svojega sina. Ko Perun v bitki, ki poteka v podzemlju, premaga Velesa, se Jurij odpravi na pot v svet živih in na svet prinese pomlad. Njegova pot skozi leto se nadaljuje z božansko poroko z Maro. Njun ploden odnos prinese poletje in jesen z obilico pridelka. Po tem njun se njun odnos spremeni v neplodnega, skupaj z naravo, ki se prelije v zimo in smrt. Jurij in Morana se oba znajdeta v Navju in čakata na novo rojstvo na Božič.
Perun in Mokoš imata otroke, Mokoš pa je rodila tudi Jurija. V tretji zgodbi Veles Jurija ugrabi in odpelje v podzemlje, kjer ga vzgaja kot svojega sina. Ko Perun v bitki, ki poteka v podzemlju, premaga Velesa, se Jurij odpravi na pot v svet živih in na svet prinese pomlad. Njegova pot skozi leto se nadaljuje z božansko poroko z Maro. Njun ploden odnos prinese poletje in jesen z obilico pridelka. Po tem njun se njun odnos spremeni v neplodnega, skupaj z naravo, ki se prelije v zimo in smrt. Jurij in Morana se oba znajdeta v onstranstvu in čakata na novo rojstvo na Božič.
Ta zgodba se ponavlja vsako leto in daje osnovo razumevanju krožnega toka časa.
Zgodba o boju junaka z zmajem je ena najstarejših zgodb človeštva. Je temelj za veliko inkarnacij zgodb. Nenazadnje za zgodbo o Svetem Juriju, o Kralju Matjažu ... Opominja nas, da se je treba proti temu, kar nas navdaja s strahom boriti, se s tem soočiti. To je edina pot do tega, kar je največ vredno - to predstavlja zaklad, ki ga čuva zmaj, to je lepa Alenčica to je sveta čreda. Brez premagovanja zmajev in kač v življenju ni mogoče doseči tistih stvari, ki so največ vredne, brez boja ostanejo nedosegljive v onstranstvu, na drugi strani vrat, ki jih zmaj čuva.

View File

@ -2,9 +2,9 @@
![Nastanek vesolja](_images/jeremy-thomas-E0AHdsENmDg-unsplash_p.jpg "Nastanek vesolja")
Na začetku je bil brezmejni kaos, kraljestvo neskončnih možnosti in neukročene energije. V tem vrtinčastem breznu so prebivala prvobitna božanstva, dih kozmosa samega.
Na začetku je bil brezmejni kaos, niti tema, niti svetoloba, brezoblična snov in meglen brezdan. Kraljestvo neskončnih možnosti in neukročene energije. V tem vrtinčastem breznu je vel dih kozmosa samega.
Iz tega brezobličnega brezna je izšel [Rod](rod.md), bog prvinskega reda, tkalec kozmičnih niti. Rod je v sebi nosil vizijo vesolja in z božanskim namenom je rodil kozmično jajce simbol življenjskega potenciala in stvarjenja. To jajce je v sebi vsebovalo samo bistvo vesolja, kaos, red in ljubezen.
Iz tega brezobličnega brezna je izšel [Rod](rod.md), bog prvinskega reda, tkalec kozmičnih niti. Trajalo je na veke, preden je kot strela blisknil njegov znak, ki je razločil svetlobo in temo, meglo in snov. Rod je v sebi nosil vizijo vesolja in z božanskim namenom je rodil kozmično jajce simbol življenjskega potenciala in stvarjenja. To jajce je v sebi vsebovalo samo bistvo vesolja, kaos, red in ljubezen.
Z odmevnim pokom se je kozmično jajce razcepilo in iz njega so se rodili bogovi [Svarog](svarog.md), [Lada](lada.md) in [Črt](crnobog.md).

View File

@ -8,11 +8,11 @@ Na dan zimskega sončnega obrata sta bogu Perunu in boginji Mokoš rodila dvojč
Vendar pa temne sile kaosa že načrtujejo svoje zle poteze, ki bodo zmotile božji mir, ki trenutno vlada v božjem dvoru na Svetovni gori.
Še istega večera so [Velesovi](veles.md) odposlanci, koledniki, duše mrtvih, iz Navja, onstranstva prišli na Svetovno goro, pred zlata vrata božjega dvora in peli koledniške pesmi.
Še istega večera so [Velesovi](veles.md) odposlanci, koledniki, duše mrtvih, iz onstranstva prišli na Svetovno goro, pred zlata vrata božjega dvora in peli koledniške pesmi.
V pasmih so koledniki zahtevali odkupnino, sicer, so rekli, bodo mladega božiča ugrabili in odpeljali s seboj.
V pesmih so koledniki zahtevali odkupnino, sicer, so rekli, bodo mladega božiča ugrabili in odpeljali s seboj.
Ko so se vrata dvora odprla so koledniki hitro vstopili na dvorišče, kjer je rasel zeleni bor, in ugrabili mladega božiča. Jurija so odvedli s seboj, v svet zelenih livad, svet kjer vedno cveti cvetje - Navje. Veles je malega Jurija vzgajal kot svojega sina. Ko je nekoliko zrasel, je v podzemlju pasel sveto čredo in pazil na Velesove volkove. Vedno so ga obkrožale Velesove hčerke, med njimi tudi Jelica.
Ko so se vrata dvora odprla so koledniki hitro vstopili na dvorišče, kjer je rasel zeleni bor, in ugrabili mladega božiča. Jurija so odvedli s seboj, v svet zelenih livad, svet kjer vedno cveti cvetje. Veles je malega Jurija vzgajal kot svojega sina. Ko je nekoliko zrasel, je v podzemlju pasel sveto čredo in pazil na Velesove volkove. Vedno so ga obkrožale Velesove hčerke, med njimi tudi Jelica.
Koledniki pa niso ugrabili le sina božjega, pač pa so s seboj odvedli tudi čredo svetih nebeških krav. Nebeške krave predstavljajo nebo, ki daje dež - dež je mleko nebeških krav. Zdaj, ko jih ni, tudi ni dežja in s tem tudi v naravi nič ne raste, potoki presahnejo. Veles je zaprl studence.
@ -26,15 +26,15 @@ Spomladi se narava prebuja iz sna, počasi se prebuja tudi mlada Mara. Na spomla
Mara je mlado dekle, hči boga Peruna in boginje Mokoš. Fantje ji dvorijo, vse njene prijateljice so že našle ženine, ampak ona čaka na pravega. Svoje jabolko, simbol ljubezni, njene izbire, še vedno drži v svojih rokah, nikomur ga še ni dala.
V Navju pa se Jurij pripravlja na pot. Pri tem mu pomagajo sestrice, ki pripravljavijo, napojijo in nahranijo njegovega konja. Dogajanje je opisano v pesmih, ki jo vsi poznamo kot otroške ali kot plesne pesmice.
V onstranstvu pa se Jurij pripravlja na pot. Pri tem mu pomagajo sestrice, ki pripravljavijo, napojijo in nahranijo njegovega konja. Dogajanje je opisano v pesmih, ki jo vsi poznamo kot otroške ali kot plesne pesmice.
Zeleni Jurij s svojim prihodom prinese pomlad. Z njim pride novo življenje, nova vegetacija, vse v naravi ozeleni.
Na Jurjevo se namreč Jurij (Jarilo), Perunov deseti izgubljeni sin, ki ga je na božič ugrabil Veles in ga nato v Navju vzgajal kot svojega sina, iz Irja vrne na naš svet, svet ljudi. Jurij se je na pot dobro pripravil. Pri tem so mu pomagale sestrice, hčere Velesa. Jelica je požela zeleno travo in z njo nahranila njegove konje ('pijte, jejte, pijte, jejte mojga brata konji'). Jurijeva pot je bila dolga, težka, prek morij in prek polj, 'prek devetih, prek desetih mostov', skozi gozd in prek blatnih močvirij. Prišel je iz Navja, iz vlažnega sveta, v suh svet. Svet, ki se je v Sušcu posušil in rabi vlago, ki jo s seboj prinese Jurij. S tem vladavina nad svetom, ki je bila do sedaj pri Velesu prenese na Peruna, Perunov suhi svet pa dobi to kar potrebuje - Velesovo roso, vlago, dež, vodo. Na nebo so se vrnile božje krave, njihovo mleko bo spet napajalo potoke, reke in jezera. Perun in Veles sta s tem za nekaj časa popravila odnose. Na svetu je spet zavladalo ravnotežje.
Na Jurjevo se namreč Jurij (Jarilo), Perunov deseti izgubljeni sin, ki ga je na božič ugrabil Veles in ga nato v onstranstvu vzgajal kot svojega sina, iz Irja vrne na naš svet, svet ljudi. Jurij se je na pot dobro pripravil. Pri tem so mu pomagale sestrice, hčere Velesa. Jelica je požela zeleno travo in z njo nahranila njegove konje ('pijte, jejte, pijte, jejte mojga brata konji'). Jurijeva pot je bila dolga, težka, prek morij in prek polj, 'prek devetih, prek desetih mostov', skozi gozd in prek blatnih močvirij. Prišel je iz onstranstva, iz vlažnega sveta, v suh svet. Svet, ki se je v Sušcu posušil in rabi vlago, ki jo s seboj prinese Jurij. S tem vladavina nad svetom, ki je bila do sedaj pri Velesu prenese na Peruna, Perunov suhi svet pa dobi to kar potrebuje - Velesovo roso, vlago, dež, vodo. Na nebo so se vrnile božje krave, njihovo mleko bo spet napajalo potoke, reke in jezera. Perun in Veles sta s tem za nekaj časa popravila odnose. Na svetu je spet zavladalo ravnotežje.
Mara je Jurijeva sestra dvočjica. Rodila se je, tako kot Jurij, na zimski sončev obrat. Bila je mlada in lepa, črni lasje so ji padali na ramena. Do pomladi je rasla in se krepila, na očetovem dvoru je z drevesa, na katerem rastejo zlata jabolka enega utrgala. Spomladi je bila pripravljena na ljubezen.
Vse njene prijateljice so si že našle fante in se poročile, le Mara še ne. Čakala je na tistega pravega. Na Jurjevo pa je spoznala mladega Jurija, ki je v deželo prinesel pomlad. Zaljubila sta se in okoli niju je zacvetela vsa narava.
Vse njene prijateljice so si že našle fante in se poročile, le Mara še ne. Čakala je na tistega pravega. Na Jurjevo pa je spoznala mladega Jurija, ki je v deželo prinesel pomlad. Zaljubila sta se in okoli njiju je zacvetela vsa narava.
Ko je Jurij na tem svetu spoznal Maro, svojo sestro, se je v njo nesmrtno zaljubil, ona pa v njega. Dvoril ji in za njeno roko prosil njeno mati, ki pa je poroki nasprotovala. Rekla je, da Maro raje zaklene v skrinjo, kot pa da jo da bradatemu Juriju. Mara se za besede svoje matere ni menila in je Juriju podarila svoje zlato jabolko, znak njene ljubezni.
@ -54,13 +54,13 @@ Na jesensko enakonočje sta dan in noč spet enako dolga. To je praznik konca pl
Jurij med poletjem ni bil zvest Mari. Njegov značaj je podoben luni - nestanoviten je. Njuna zveza se je začela krhati. Končuje se plodnost njunega odnosa in s tem tudi plodnost narave. Ampak vsega še ni konec. Pravkar smo pobrali plodove našega dela, čuti se, da so dnevi vse krajši. Začenja se jesen, ko se narava odene v pisano listje toplih, jesenskih barv.
Jurij je Maro prevaral, ni ji bil zvest, kot ji je obljubil. Mara pa tega ni trpela. Njena žalost jo je požrla in vsa se je spremenila. Sčasoma je postala jezna in vzkipljiva, hudobna. Očetu Kresniku je povedala kaj je Jurij storil in ta je naročil svojemu sinu Jarniku, da Jurija pošlje nazaj v Navje, naročil mu je, da ga ubije.
Jurij je Maro prevaral, ni ji bil zvest, kot ji je obljubil. Mara pa tega ni trpela. Njena žalost jo je požrla in vsa se je spremenila. Sčasoma je postala jezna in vzkipljiva, hudobna. Očetu Kresniku je povedala kaj je Jurij storil in ta je naročil svojemu sinu Jarniku, da Jurija pošlje nazaj v onstranstvo, naročil mu je, da ga ubije.
Jarnik je svojo nalogo opravil. Jurija je poslal nazaj od koder je prišel, v Navje. Mare pa to ni prav nič razveselilo in ji olajšalo srčnih bolečin. Postarala se je, njeni črni lasje so posiveli in se kmalu povsem pobelili. Njena nekoč sijoča koža je postala siva in nagubana. Njeno dobroto je zamenjal hlad in zloba. Nič več ni Mara, mlada deklica, zdaj je Morana, boginja zime, teme, mraza, smrti in težkih sanj.
Jarnik je svojo nalogo opravil. Jurija je poslal nazaj od koder je prišel, v onstranstvo. Mare pa to ni prav nič razveselilo in ji olajšalo srčnih bolečin. Postarala se je, njeni črni lasje so posiveli in se kmalu povsem pobelili. Njena nekoč sijoča koža je postala siva in nagubana. Njeno dobroto je zamenjal hlad in zloba. Nič več ni Mara, mlada deklica, zdaj je Morana, boginja zime, teme, mraza, smrti in težkih sanj.
Ljudje to preobrazbo vidijo in z njo nekaj časa živijo. Ko pa so je imeli dovolj, so Morano poiskali in jo poslali k Velesu - v Navje, kjer čaka na ponovno rojstvo. Morana je vedela, da so jo iskali, zato se je skrivala med ljudmi, preoblečena v Pusta. Vendar ljudi ni mogla dolgo prevarati, našli so jo in jo zažgali na grmadi ali pa utopili v reki. V vsakem primeru primeren konec za Morano in njeno zimsko vladavino.
Ljudje to preobrazbo vidijo in z njo nekaj časa živijo. Ko pa so je imeli dovolj, so Morano poiskali in jo poslali k Velesu, kjer čaka na ponovno rojstvo. Morana je vedela, da so jo iskali, zato se je skrivala med ljudmi, preoblečena v Pusta. Vendar ljudi ni mogla dolgo prevarati, našli so jo in jo zažgali na grmadi ali pa utopili v reki. V vsakem primeru primeren konec za Morano in njeno zimsko vladavino.
Seveda pa prehod v Navje niti za Morano, niti za Jurija ni konec potovanja. Oba sta se že ponovno rodila na božič in oba spet čakata, da pride njun čas.
Seveda pa prehod v onstranstvo niti za Morano, niti za Jurija ni konec potovanja. Oba sta se že ponovno rodila na božič in oba spet čakata, da pride njun čas.
--------

View File

@ -14,9 +14,9 @@ Svarog je potem gledal in občudoval popolnost sveta. Odločil se je, da odide v
In se je. Ampak tokrat kot zmaj s stotinami glav in železnim repom. Svarog se ni mogel boriti proti njemu sam, zato je skoval več bogov, da bi mu pomagali. Prvi je bil Dajbog, bog sonca. Potem Stribog, bog vetra. In nazadnje Semargl, bog - pes ognja.
S skupnimi močmi so mogočni bogovi premagali zmaja Črnoboga in ga uporabili kot bika. Svarog je namreč skoval plug in bogovi so prisilili Črnoboga, da ga je vlekel. Velika brazda, ki jo je naredil je postala meja, ki ločuje svet. Svet, v katerem živijo bogovi je Prav in temno kraljestvo Črnoboga je Nav. Edina stvar, ki ju povezuje je mosta Kalinov, ki jo bodo kasneje uporabljale duše teh, ki so umrli.
S skupnimi močmi so mogočni bogovi premagali zmaja Črnoboga in ga uporabili kot bika. Svarog je namreč skoval plug in bogovi so prisilili Črnoboga, da ga je vlekel. Velika brazda, ki jo je naredil je postala meja, ki ločuje svet. Svet, v katerem živijo bogovi so nebesa in temno kraljestvo Črnoboga je podzemlje. Edina stvar, ki ju povezuje je mosta Kalinov, ki jo bodo kasneje uporabljale duše teh, ki so umrli.
Bogovi so se odločili, da se preselijo gor in živijo na nebu. Tako je Lada rodila čarobni hrast, svetovno drevo. Hrastove veje segajo v nebo, njegovo deblo je postalo Jav, vidni svet, in njegove korenine segajo v Nav, kar omogoča zlobinm stvarem, da splezajo na zemljo in v nebo, samo da se lahko borijo proti bogovom, v obupni potrebi po nadaljevanju prizadevanj Črnoboga.
Bogovi so se odločili, da se preselijo gor in živijo na nebu. Tako je Lada rodila čarobni hrast, svetovno drevo. Hrastove veje segajo v nebo, njegovo deblo je postalo človeški svet, vidni svet, in njegove korenine segajo v podzemlje, kar omogoča zlobnim stvarem, da splezajo na zemljo in v nebo, samo da se lahko borijo proti bogovom, v obupni potrebi po nadaljevanju prizadevanj Črnoboga.
---------
@ -42,7 +42,7 @@ In the beginning, there was nothing other than heaven and ocean, God in his boat
## Kako je nastal svet
S početka ni bilo ničesar. In v tem nič je bilo zlato jajce, bog Rod. Rod je prišel iz jajca in si takoj ustvaril pomočnico, boginjo mati, boginjo ljubezni, Lado. In njena ljubezen je prebila skozi temo. Sledeč temu je Rod ločil temo od svetlobe in resnico od laži. Svet je ločil na tri dele, Prav, ki je prostor za bogove, svetlobe in pravice. Drugi del je poimenoval Jav, to je pojavni svet, torej materialni svet ljudi. Tretji svet je Navje, svet podzemlja, svet mrtvih. Naprej je Rod ustvaril Svaroga, boga, ki bo dokončal stvaritev sveta.
S početka ni bilo ničesar. In v tem nič je bilo zlato jajce, bog Rod. Rod je prišel iz jajca in si takoj ustvaril pomočnico, boginjo mati, boginjo ljubezni, Lado. In njena ljubezen je prebila skozi temo. Sledeč temu je Rod ločil temo od svetlobe in resnico od laži. Svet je ločil na tri dele, Prav, ki je prostor za bogove, svetlobe in pravice. Drugi del je poimenoval Jav, to je pojavni svet, torej materialni svet ljudi. Tretji svet je svet podzemlja, svet mrtvih. Naprej je Rod ustvaril Svaroga, boga, ki bo dokončal stvaritev sveta.
Svarog pa je spal in sanjal. Od vekomaj mu je ta sen trajal. Pa je bilo usojeno, da se je zbudil. Zbudil se je iz sna in se ogledoval in vsak pogled se mu je spremenil v zvezdo. Prvi pogled je ustvaril našo lepo zemljo, drugi pogled naše ljubo sonce, tretji pogled našo prijazno luno, vsak poznejši pogled pa bleščečo zvezdo. Bog se je čudil in začel potovati, da si ogleda, kaj je z očmi ustvaril. Potuje in potuje, pa nikjer ne konca ne kraja.

View File

@ -11,7 +11,7 @@ Oh, in se je. Ampak tokrat kot zmaj s stotinami glav in železnim repom. Svarog
bilo zlato jajce, bog Rod. Rod se je rodil iz jajca in si takoj ustvaril pomočnico, boginjo Mati, boginjo Ljubezni, Lado. Njena ljubezen se je Svet je ločil na tri dele, Prav, ki je prostor za bogove, Svetlobe in Pravice. Drugi del je poimenoval Jav, to je pojavni svet, torej materialni svet ljudi. Tretji svet je Navje, svet podzemlja, svet mrtvih. Naprej je Rod ustvaril Svaroga, boga, ki bo dokončal stvaritev sveta.
bilo zlato jajce, bog Rod. Rod se je rodil iz jajca in si takoj ustvaril pomočnico, boginjo Mati, boginjo Ljubezni, Lado. Njena ljubezen se je Svet je ločil na tri dele, nebesa, ki je prostor za bogove, Svetlobe in Pravice. Drugi del je poimenoval svet, to je pojavni svet, torej materialni svet ljudi. Tretji svet je onstranstvo, svet podzemlja, svet mrtvih. Naprej je Rod ustvaril Svaroga, boga, ki bo dokončal stvaritev sveta.
Svarog pa je spal in sanjal. Vendar je bilo usojeno, da se zbudi. Zbudil se je in si ogledoval po okolici in

View File

@ -18,11 +18,11 @@ Končno je Perunu uspelo - Velesa je ujel v kot, da ni mogel več nikamor. In po
Ko so na nebo prišli oblaki se je iz njih usula sama zlata pšenica in v kraljestvu ljudi je bilo tisto leto hrane v izobilju.
Perun je Velesa izgnal iz svojega kraljestva in ga obsodil, da bo za vedno vladal samo še v Navju.
Perun je Velesa izgnal iz svojega kraljestva in ga obsodil, da bo za vedno vladal samo še v onstranstvu.
## Veles ugrabi Mokoš
Ob drugi priliki je Veles iz ljubosumja z vrha svetovnega drevesa v njegove korenine odpeljal Mokoš samo. Perun je bi bil pravkar odletel kot orel z vrhnje veje, ko se je priplazil Veles v podobi kače. Dolgo je čakal na ta trenutek. Ko je napočil, se je ovil okoli Mokoš, da se ni mogla upirati in jo odpeljal s seboj. Pod drevesom jo je skozi jamo odpeljal v svoje kraljestvo, Navje.
Ob drugi priliki je Veles iz ljubosumja z vrha svetovnega drevesa v njegove korenine odpeljal Mokoš samo. Perun je bi bil pravkar odletel kot orel z vrhnje veje, ko se je priplazil Veles v podobi kače. Dolgo je čakal na ta trenutek. Ko je napočil, se je ovil okoli Mokoš, da se ni mogla upirati in jo odpeljal s seboj. Pod drevesom jo je skozi jamo odpeljal v svoje kraljestvo.
Perun se je brezskrben vrnil domov, ko je ugotovil, da je njegova družica izginila. Nikjer je ni videl. Takoj mu je na misel prišel njegov brat, Veles.
@ -36,12 +36,12 @@ Perun je ljubil Mokoš, vendar pa je ni več mogel sprejeti k sebi. Izgnal jo je
Mokoš je ob začetku zime rodila dvojčka, Jurija in Maro. Perun je bil kot bog oče vesel, vesel je bil ves božji dvor. Vendar pa veselje ni trajalo dolgo.
Veles je že koval nov načrt, kako bo ukanil svojega brata. Tokrat se je odločil, da bo ugrabil njegovega sina, Jurija. Na noč, ko se je Jurij rodil, je Veles poslal duše umrlih na drugi svet, na Svetovno goro, kjer stoji božji dvor. Koledniki so ukanili Peruna in ugrabili komaj rojenega Jurija. Hitro so ga odpeljali s seboj v Navje, k Velesu.
Veles je že koval nov načrt, kako bo ukanil svojega brata. Tokrat se je odločil, da bo ugrabil njegovega sina, Jurija. Na noč, ko se je Jurij rodil, je Veles poslal duše umrlih na drugi svet, na Svetovno goro, kjer stoji božji dvor. Koledniki so ukanili Peruna in ugrabili komaj rojenega Jurija. Hitro so ga odpeljali s seboj v podzemlje, k Velesu.
Veles se je uspeha razveselil. Od vseh ukan, ki jih je zagodel Perunu, je bila tale še najboljša. Jurija je pripeljal v svoj, spodnji svet in ga naučil vsega, kar mora znati mladi volčji pastir. Naučil se je jahati, vihteti orožje in morda ne najmanj pomembno - naučil se je peči kruh. Vse te veščine so mu prišle prav v njegovem življenju.
V Navju so Jurija spremljale njegove sestre. Najbolje se je razumel z Jelico. Skupaj sta skrbela za konje, jim prinašala hrano in jih jezdila.
V onstranstvu so Jurija spremljale njegove sestre. Najbolje se je razumel z Jelico. Skupaj sta skrbela za konje, jim prinašala hrano in jih jezdila.
Perun je svojega sina iskal ves čas, vendar zaman. Nikjer ni bilo nobene sledi, niti najmanjšega glasu. Vendar ni obupal. Ob koncu zime je končno opazil Velesa. Po dolgem času je spet prijel za svojo zvesto strelo, zagrmel na vse grlo in sprožil. Veles tega ni pričakoval, bil je presenečen. Ker ni bil pripravljen na dolg boj, je hitro obljubil, da bo mladega boga poslal nazaj.
In res. Jurij se je pripravil na dolgo pot iz Navja domov. Zjutraj je osedlal konja in se podal na pot. Čez devet gora in devet voda je vodila njegova pot in ko je končno prispel v kraljestvo ljudi, so ga dočakali z veseljem.
In res. Jurij se je pripravil na dolgo pot iz onstranstva domov. Zjutraj je osedlal konja in se podal na pot. Čez devet gora in devet voda je vodila njegova pot in ko je končno prispel v kraljestvo ljudi, so ga dočakali z veseljem.

View File

@ -28,7 +28,7 @@ Oh, in se je. Ampak tokrat kot zmaj s stotinami glav in železnim repom. Svarog
S skupnimi močmi si mogočni bogovi premagali Črnoboga in ga zapregli kot bika v plug. Svarog je namreč skoval plug in bogovi so Črnoboga prisilili, da ga je vlekel. Velika brazda, ki jo je ustvaril je bila meja, ki je ločila svet. Svet v katerem živijo bogovi je Prav in temačno kraljestvo Črnoboga je Nav. Edini prehod, ki ju povetuje je Kalinov most, ki ga bodo uporabljale duše tistih, ki so umrli.
Bogovi so se odločili, da se preselijo in živijo na nebu. Lada je rodila čarobni hrast, svetovno drevo. Hrastove veje držijo nebo, njegovo deblo je postalo Jav, pojavni del sveta, njegove korenine pa segajo v Nav, kar omogoča zlobnim silam, da se povzpnejo na svet in v nebo, da bi se borile proti bogovom v obupni potrebi po tem, da bi nadaljevale delo Črnoboga.
Bogovi so se odločili, da se preselijo in živijo na nebu. Lada je rodila čarobni hrast, svetovno drevo. Hrastove veje držijo nebo, njegovo deblo je postalo človeški svet, pojavni del sveta, njegove korenine pa segajo v podzemlje, kar omogoča zlobnim silam, da se povzpnejo na svet in v nebo, da bi se borile proti bogovom v obupni potrebi po tem, da bi nadaljevale delo Črnoboga.
[Vir](https://www.quora.com/How-was-the-world-created-in-Slavic-mythology)