uplink-gemini/articles/2019-07-28_000-avtopmatska-prepoznava-registrskih-tablic.gmi
Matjaz Mesnjak 97fc149f49 Initial commit.
2022-01-07 15:32:19 +01:00

17 lines
2.8 KiB
Plaintext

# Avtomatska prepoznava registrskih tablic
ANPR (autpmatic numberplate recognition) je sistem za avtomatsko prepoznavanje registrskih tablic. Policija bi rada nabavila takšen sistem, ki bi ji omogočal, da ga montirajo v vozilo, to vozilo pa postavijo nekam (kamorkoli) kjer beležijo vse tablice vozil, ki gredo mimo. Gre za zbiranje velikih količin podatkov, ki bi policiji omogočali iskanje osumljenih za kazniva dejanja, iskanje ukradenih vozil in podobne stvari. Problem je, ker sistem zajame podatke o vseh vozilih, tudi tistih, ki pripadajo ljudem, ki niso kršili zakona.
Gre za tako hud poseg v zasebnost, da se je Ustavno sodišče odločilo razveljaviti del Zakona o nalogah in pooblastilih policije, — določbe, ki so urejale ANPR. Presojo je zahteval Varuh človekovih pravic, ki je navedel, da je ureditev v zakonu v nasprotju s 35. in 38. členom Ustave (pravica do zasebnosti).
Vlada je odgovorila, da je namen ANPR iskanje ukradenih vozil. Podatke o tablicah je mogoče primerjati z evidencami registriranih vozil, ukradenih vozil, ukradenih predmetov, evidenco vozniških dovoljenj in evidenco iskanih oseb).
Sodišče je ugotovilo, da je sicer res, da je mogoče registrske tablice primerjati (preverjati) z navedenimi evidencami, problem je, da zakon tega ne določa. Po razlagi sodišča, je treba vsak korak obdelave osebnih podatkov določiti v zakonu, česar pa zakonodajalec v tem primeru ni naredil. Policija ima splošno pravno podlago, da dostopa do evidenc podatkov, tudi če je njihov upravljavec tretja oseba, vendar pa ta določba ne ureja obdelave osebnih podatkov, ki vključuje samodejni (avtomatizirani) dostop do podatkov ali samodejno primerjanje podatkov, kot ga je predvidel zakonodajalec. Neselektivno zbiranje osebnih podatkov in primerjanje z drugimi evidencami podatkov s sodobnimi tehničnimi sredstvi obdelave osebnih podatkov po naravi stvari pomeni preverjanje bistveno širšega kroga posameznikov. Gre torej za po obsegu in naravi za neprimerljivo drugačen način obdelave osebnih podatkov za namene policijskega dela, kot je sicer predvideno v prvem odstavku 115. člena ZNPPol.
Sodišče ugotavlja, da zahteva iz 38. člena Ustave, da je obdelovanje osebnih podatkov predmet zakonskega urejanja, pomeni, da mora obstajati zakonska podlaga za vsako dejanje, ki se izvaja v zvezi z osebnimi podatki, torej za vsak korak obdelave, tako za samo zbiranje podatkov kot tudi za njihovo hrambo, dostop do njih, njihovo posredovanje, analiziranje, primerjanje in vse druge korake obdelave, ki jih ukrep predvideva.
Določbe ANPR teh zahtev ne izpolnjujejo.
Vsekakor zanimiva tema. Policija nima ustrezne pravne podlage za ANPR, zato ga zdaj še nekaj časa ne bo uporabljala. Po drugi strani je DARS brez pravne podlage takšen sistem montiral na celotni avtocesti, kjer ga uporablja za avtomatsko cestninjenje.